Julbrev 2009

Ett år på under tusen ord. Här kommer det – Julbrevet; Most memorable of 2009!

Jag har ett mycket, mycket märkligt år med många svängningar, toppar och dalar. Därför känns det så otroligt fantastiskt att kunna säga att det i stort har blivit bättre och bättre hela vägen. I skrivande stund är jag en mycket glad man.
Innan jag börjar beta mig igenom mitt gångna, så vill jag säga tack till mina underbara föräldrar. Dom är fasiken stabila och alltid att räkna med.

Januari: första halvan avhandlas på Kho Chang, Thailand. Det var lattjo med dykcertifikat, massor av god mat, elefanter och allehanda upptåg. Märkligare var det ju då att komma hem och bli utsorterad av sin sambo; Hej och tack för den. Produktionsstart på min 2.års-föreställning; Solförmörkelse av Christopher Hampton
Februari och mars går lite i dunkel förbi med flytt och kyla. En till viss del styrkande och rensande tripp till Stockholm gjorde gott. Vi såg The Producers! Går också på mitt livs första bankrådgivning.
På skolan hade jag premiär på Solförmörkelse, som verkligen blev en bra föreställning. Fantasticks, Fantomet på Operan och Dead Man Walking hjälper också till att hålla musikteaternivån uppe.

April kommer och det ljusnar på flera fronter. En lång påsk i Kristianstad då vi river det stora trädäcket hos päronen och öser grus och sand till förbannelse. En soldränkt konstrunda på Österlen fyllde mig med frisk luft och isterband. Carmen 2200 på NörrebroTeater värmer precis som mitt livs första spex i Lund

Maj, den 1’e, flyttar jag till Möllan. En egen lagom etta. Kanonläge och bra på alla sätt.
Skånska Operan börjar dra ihop sig och vi börjar repa i Malmö. Tom Lehrer snurra hemma hos mig. Går på Switching Tabels-middag.

Juni, avslutande veckor på skolan. Vi förbereder en alldeles för stor produktion av Gökboet, som vi ska göra direkt efter sommaren. Jag funderar mycket på att jag inte heller det här året, kommer att ha någon som helst form av sommarpaus. Från skola direkt in i operan och därefter överlappa in i produktion i Köpenhamn. Allt går i ett fram till oktober. Hur ska det gå? Når dock att åka inom Stockholm och gå på storebrors försenade 30-års-fest. I peruk, mustasch och med knallpistol i fickan. En midsommarafton pressas in i Kristianstad.

Juli är premiär på Tosca på Hovdala Slott. Det är kul och jag är överraskad att det blev så bra som det blev, trots uteblivet genrep på grund av åska och strömavbrott. En hård och krävande turné följer. Men när man har mer än utsålt överallt så är det på något vis ganska ok. Och det var väldigt kul också. Tack för det.

Augusti betyder att jag kommer tillbaka till skolan och kastar mig ut i att vara scenmästare på skolan. Det går efter en lite famlande uppstart bra. Jäkligt bra. Det blir efterhand en av de bästa produktionsförlöp jag har varit i. Och jag är skitbra! Och har helt fantastiskt mycket att göra. Ser Showboat på MalmöOpera; fasansfullt dåligt!!

September är fortsättning på augusti. Vi har premiär på Gökboet den 23 september och det är en bra show vi har fått till.
September är också månaden då Plötsligt igen, uppföljaren till SVT-dokumentären Plötsligt i Vinslöv, hade premiär. Kvällen var bra, och i gott sällskap av Maiken och Naya som jag fick med från Köpenhamn.

Oktober spelar vi sista föreställningarna av Gökboet och river spektaklet.
Därefter går vi på välförtjänt höstlov i en vecka. Oliver! i Kristianstad har premiär och jag övervakar detta. Superskoj att åter se många gamla vänner på min hemmascen. Väl tillbaka på skolan leker jag producent på ett fiktivt projekt, en miljövänlig musikteaterföreställning för barn och familjer! Black Silk är bra på Operan.

Statens Teaterskola växer sig stark inom mig och produktionselevernas kontor blir under hösten det hyggeligeste stället i hela Köpenhamn. Ingen vill gå hem och det är hur kul som helst att gå i skola. Det går mycket bra folk och goda vänner på Holmen.

November är en kringflackande månad med turer till Göteborg för att dricka pilsner, se teater och hälsa på David. Helgen efter spenderar jag i Silkeborg på Jylland för Dockteaterfestival. En fantastisk upplevelse med flera topprankade föreställningar. Helgen efter det, blir det Stockholm och Riksteatern, och även där ser jag flera minnesvärda spektakel. Heja konsten! Båda mina brödar får också den stora glädjen att träffa mig och husera mig. Varsågod!

December kommer krypande och jag vill aldrig lämna Köpenhamn. Allting är bara top-dollars, som vi säger.  Förbereder workshops till januari, Fedra till januari-mars och praktik till februari-april. Jag börjar också fiska efter möjligheter till att kunna flytta över sundet igen. Jag håller mycket av Malmö, och Malmö gillar mig också, men det ger på något vis ingen riktig mening att bo ihop när jag har en grej med Köpenhamn.

På väldigt många vis är jag en annan människa nu än för ett år sedan, och till allra största del har det nog blivit till det bättre. Man får ta saker för vad dom är och inte för vad man skulle vilja att dom vore. Og husk at ha det sjovt!

Från mig, till er alla!

//Viktor

PS. Save the environment!

 

 

Några citat och nya begrepp från året som gått

”Passionsdepression” Simon Stenspil

”Vi lejer korpigerne ud til bestyrelsen” Stig Jarl, under en lektion i sponsorarbete.

”Jag har laert at acceptere det” Jacob Phil Fossing, om opera…

”Sit indre videoband” om en Nils Flys, en lärare på skolan, sätt att undervisa på.

”Intellektuell gikt” Mette Borg, teaterhistoriker, om en tänkares förfall

”Metodfrihet” Kim Borch, undervisare i ström, om hur vi skulle lösa ett problem

”Välfärdshack” Jacob Phil Fossing, den utskurna halvcirkeln på ett skrivbord där man sitter

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback